sobota, 27 maja 2017

Kilka faktów o najsłynniejszym Grand Prix w historii!!!

   Kochani! Pomyślałem sobie, że skoro co tydzień opisujemy z Karolem jakieś auto, to raz na jakiś czas można zmienić nieco temat, prawda? Moto Show w Krakowie za nami, materiał przez nas zgromadzony jest w obróbce (nie martwcie się ;)), dlatego zapraszam Was dzisiaj na post o najbardziej elitarnym Grand Prix w kalendarzu Formuły 1, mianowicie GP Monako!
   Jego historia jest równie piękna i bogata, jak samochody jeżdżące po ulicach tego miasta. Jeremy Clarkson stwierdził, że jest to najbardziej snobistyczne miejsce na ziemi i trudno się z nim nie zgodzić. Jeśli chodzi o samo Grand Prix, wszystko zaczęło się w roku 1929, kiedy ulice księstwa zostały zamienione w wyścigową pętlę. Dzisiaj 2 tygodnie przed wyścigiem służby miejskie rozmieszczają bariery i kształtują uliczny tor. Status GP, tor w Monako uzyskał w 1950 roku, bo właśnie wtedy odbył się tam pierwszy wyścig z tego cyklu w Formule 1. Szczęśliwcem, który pierwszy przekroczył linię mety, był Argentyńczyk Juan Manuel Fangio z teamu Alfa Romeo.
Dlaczego jest to najsłynniejsza i najbardziej elitarna pętla w historii? Przede wszystkim dlatego, że mamy tutaj do czynienia z bardzo wąskim, ciasnym ulicznym torem. Wyprzedzanie jest bardzo utrudnione, więc często o kolejności na mecie decyduje układ z kwalifikacji. Królewska oprawa i atmosfera dodaje uroku każdej edycji GP Monako. 

   Znajdują się tu jedne z najsłynniejszych zakrętów w świecie motoryzacji np. Rascasse, czy najwolniejszy corner w roku, czyli 180-stopniowy Fairmont Hairpin. Pętla wznosi się i opada, przechodzi przez tunel i otacza plac przed słynnym kasynem. Wyścig można oglądać zarówno z hotelowych balkonów, jak i z portu jachtowego. Niesamowicie jest wpleciony w miasto.
   Najwięcej zwycięstw odniósł w Monako fenomenalny Brazylijczyk Ayrton Senna (6) siedząc za kierownicą bolidu Mclarena, a ostatni triumf należał do Niemca Nico Rosberga (Mercedes).  Zapraszam Was w ogóle na jutrzejsze Grand Prix Monako. Startujemy o 14:00!!! A na koniec kilka fotek z codziennego widoku ulic tej pętli ;)

Redaktor naczelny 
F.L.