wtorek, 16 maja 2017

"Motoryzacja kołem się kręci" - FSO Polonez

   Często przy wybieraniu z Karolem samochodów do naszego cyklu, dokonujemy selekcji parami tzn. np. jak Karol bierze Lambo, to ja biorę Ferrari, jak Karol Lancera Evo, to ja Imprezę WRX STi. Tydzień temu padło na "Malucha", więc dzisiaj oczywistym bohaterem jest FSO Polonez. Zapraszam Was na kilka informacji o nim...
   Polonez wyjechał na nasze drogi w maju 1978 roku, jako następca Fiata 125p. Może i nim był, ale i tak świeżak korzystał z tej samej płyty podłogowej co poprzednik. Jego produkcję zakończono w 1991 roku. Potem produkowały go inne firmy w innych krajach, ale dzisiaj obchodzi nas wyłącznie oryginalne FSO. Kanciaste kształty wyrzeźbione jeszcze w Turynie, do dziś pozostają niezrozumiałe, biorąc pod uwagę styl i wyrafinowanie włoskich projektantów. Co do jakości Poloneza pozwolę sobie zacytować Jeremy'ego Clarksona, który powiedział o nim "trwały i solidny, jak erekcja emeryta" i "jego blacha mogłaby służyć za firankę". Może trochę przegiął, ale rzeczywiście pod względem jakości i trwałości auto pozostawia wiele do życzenia. 
   Przejdźmy do bebechów. Pod maskę trafiała gama 4-cylindrowych silników rzędowych od pojemności 1.3l do 2.0l. Standardowe 61KM nie było szczytem marzeń kierowców, ale i tak jego popularność nie malała. Prawdopodobnie dlatego, że był stosunkowo tani. Wnętrze samochodu było typowo komunistyczne. Surowe i minimalistyczne. Ciekawa była jednak deska rozdzielcza z zegarami. 
   Historia Poloneza jest związana również z wieloma polskimi serialami i filmami. Auto było motoryzacyjną gwiazdą choćby serialu "07 zgłoś się". Poza karierą na ekranie, wóz służył przez wiele lat różnym służbom jak np. milicja. Moje zdanie o produkcie FSO nie jest najlepsze, bo nie oferował nic ciekawego, co mogłoby ucieszyć motoryzacyjnego entuzjastę, ale umówmy się.... co w tamtych czasach w Polsce mogło....? :/





Redaktor naczelny
F.L.

7 komentarzy:

  1. Niestety nie miałem nigdy okazji jeździć tym klasykiem motoryzacji, ale jak najbardziej jest to fajne auto. Jestem zdania, że pomoc drogowa https://www.pomocdrogowalublin.pl/ w przypadku takich samochodów miałaby co robić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też nie miałam okazji jeździć takim samochodem. A szkoda. Teraz posiadam nowy samochód marki Honda. Kupiony w salonie https://www.hondaplaza.pl/ Ja ktoś szuka samochodu to polecam sprawdzić bo to świetna oferta.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja niedawno zdałam prawko i mam zamiar kupić nowy samochód w przyszłym roku :) Póki co przeglądam modele z tego roku i myślę też o Audi Q7 - https://rajdkolobrzeski.pl/nowa-generacja-q7-juz-jest-wyglada-lepiej-niz-prognozowano/ Ale zobaczymy co wyjdzie w praniu :) Na pewno wiem, że nie chcę małego samochodu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pamiętam doskonale te samochody i ja także kiedyś chciałam mieć takie auto. Myślę, że bardzo fajną opcją jest również posiadanie kontaktu do pomocy drogowej https://pomocdrogowa.tychy.pl/ ponieważ nie wiemy kiedy może nam się ona przydać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Od siebie mogę wam polecić ten portal motoryzacyjny https://e-journalist.pl/jaguar-konczy-produkcje-modelu-xk-do-sprzedazy-wprowadzi-ostatnie-66-sztuk-special-edition/ Znajdziecie tam wiele świetnych artykułów. Warto poczytać zwłaszcza jeśli chcecie być na bieżąco.

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne samochody z klasą :)
    pozdrawiamy,
    Bryczqa.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Szukasz dobrego blacharza i lakiernika w Bydgoszczy? Zaufaj naszemu zespołowi specjalistów, którzy zrobią wszystko, aby Twój samochód wyglądał jak nowy. Oferujemy usługi blacharskie i lakiernicze na najwyższym poziomie, dzięki nowoczesnemu sprzętowi i wieloletniemu doświadczeniu. Skontaktuj się z nami, a my zajmiemy się resztą.

    OdpowiedzUsuń