poniedziałek, 22 maja 2017

13 Przełomowych Modeli,które zmieniły świat Motoryzacji.

Większości produkowanych aut pisane jest zginąć w tłumie zaraz po opuszczeniu studia projektowego. Raz na jakiś czas pojawiają się jednak modele zdolne odcisnąć piętno na kartach historii motoryzacji. Niniejszy tekst będzie o takich właśnie modelach. 

Świat motoryzacji doczekał się dziesiątek, jeśli nie setek aut, które można uznać za przełomowe. Do gronach tych “prawdziwie nieśmiertelnych” moglibyśmy zaliczyć cały szereg pojazdów zarówno sprzed 50, 60 i więcej lat, jak i tych z kilku ostatnich dekad. Poniżej przedstawiamy Wam 13 wybranych modeli samochodów, które realnie wpłynęły na współczesną motoryzację.


Ford F-150


Ten pickup, należący do serii F, jest produkowany nieprzerwanie od 1948 r. W Europie nie jest bardzo rozsławionym modelem. Inaczej sprawa ma się na rynku amerykańskim - Ford F-150 przez ponad 30 lat dzierżył miano najpopularniejszego samochodu, co czyni go pod tym względem absolutnym rekordzistą. Ta ogromna popularność nie powinna dziwić, bo praktycznie każda kolejna jego generacja idealnie wpasowywała się w amerykański styl – odznaczała się dużymi rozmiarami, ogromną masą, potężnym silnikiem oraz spalaniem na poziomie minimum 15-20l/100 km.
Ford 150 nie był pierwszym pick-upem na świecie, ale pierwszym pojazdem tego typu, który nie był traktowany tylko jako ciężarówka do pracy. I choć faktycznie model ten powstał z myślą o farmerach, szybko przestał być wykorzystywany jedynie do przewożenia ładunków i poruszania się po wielohektarowych posiadłościach farmerskich. Szybko wjechał do miast i na salony, stając się ikoną amerykańskiej motoryzacji.


Ford Mustang

Kolejna legenda amerykańskiej motoryzacji. Legenda, która nie tylko podbiła serca miłośników motoryzacji, ale także odegrała istotną rolę w wielu teledyskach, grach komputerowych, a zwłaszcza filmach - któż nie kojarzy Mustanga Shelby GT-500 ‘67 z filmu “60 sekund”? 
Przyjmuje się, że pierwsza generacja Forda Mustanga zapoczątkowała w 1964 roku istnienie klasy tzw. pony car. Tym terminem określano auta o kompaktowych nadwoziach i sportowych zacięciach. Ponadto, praktycznie każdego reprezentanta pony car cechował mocny silnik, szeroko rozwarta paszcza grilla, długa maska i krótki bagażnik. Ze względu na niezbyt wygórowane ceny tego typu auta upodobali sobie zwłaszcza ludzie młodzi. 


Volkswagen Garbus

Najdłużej i najliczniej produkowany model samochodu w historii - w latach 1938 - 2003 fabrykę Volkswagena opuściło ponad 21 mln sztuk Garbusa.
To jeden z pionierów w segmencie pojazdów budżetowych. Wyróżnia się prostą i niezawodną konstrukcją, a także charakterystycznym obłym nadwoziem oraz obficie „napompowanymi” nadkolami. Co ciekawe, na przestrzeni 65 lat produkcji, wygląd Garbusa nie ulegał praktycznie żadnym poważniejszym zmianom.
Volkswagen Garbus to wprawdzie jeden z wielu kultowych samochodów, ale chyba pierwszy i zarazem jedyny, którym świat zachwycił się na tak ogromną skalę. Na jego punkcie oszalały nie tylko ruchy hippisowskie, ale i przedstawiciele świata kultury, filmu czy sztuki. 


Volkswagen Golf

Ponad 30 mln sprzedanych egzemplarzy, 7 generacji i kilkanaście różnych wersji – w tym także terenowe i cabrio! VW Golf to absolutna legenda, która zadebiutowała ponad 40 lat temu jako zastępstwo kultowego Garbusa. 
Na początku lat 70. XX Niemcy zaczęli zdawać sobie sprawę z faktu, że Garbus już nie sprawdza się w codziennym użytkowaniu – jest przestarzały pod względem technicznym, a przy tym niezbyt bezpieczny. Wypuszczony na rynek w 1974 r. Golf został przyjęty bardzo entuzjastycznie, gdyż był znacznie szybszy i zapewniał bardzo komfortową, jak na tamte czasy, jazdę. 
W przeciwieństwie do Garbusa, Golf nie miał tej charakterystycznej obłości karoserii. Pojawiły się w nim za to typowe dla jego projektanta, Giorgio Giugiaro (stylisty, który zaprojektował m.in. Poloneza, DeLoreana, VW Scirocco czy Lotusa Espirit), ostre linie proste oraz kanty, które nadały autu pudełkowego wyglądu. Był to przełom na ówczesnym rynku hatchbacków, który zapoczątkował linię aut nazwaną segmentem Golfa.
Trzecia generacja Golfa z silnikiem 1.9 TDI dała z kolei początek nowoczesnym samochodom z silnikiem napędzanym ropą. To pierwszy model, który naprawdę dobrze łączył ekonomię z dynamiką.


Citroen DS

Ten 60-letni model można uznać go za protoplastę pokolenia współczesnych aut. Na taki przydomek zasłużył co najmniej z kilku względów - przede wszystkim wyróżniał się opływową sylwetką, niespotykaną we wcześniejszych autach europejskich. Duże wrażenie robiły także drzwi pozbawione ramek, koła schowane w nadkolach, brak osłony chłodnicy oraz aluminiowa maska. 
Co więcej, to właśnie w Citroenie DS po raz pierwszy zastosowano centralną instalację hydrauliczną, wykorzystywaną w zawieszeniu hydropneumatycznym. To rozwiązanie oznaczało właściwie początek układu hamulcowego i kierowniczego, a co za tym idzie – nadejście czasów, w których jazda samochodem stała się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.


Volvo Amazon

Ten model musiał się pojawić z jednego, ale bardzo istotnego powodu – to pierwsze auto, w którym zastosowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. 
Amazon wyróżniał się również obecnością zagłówków przednich foteli oraz łamanej kolumny kierownicy. Te rozwiązania są dziś wprawdzie oczywistym standardem, jednak trzeba mieć świadomość, że Volvo Amazon zadebiutowało ponad 60 lat temu - w roku 1956!


Audi Quattro

Audi Quattro, produkowane w latach 1980-1991, z założenia miało być rewolucyjnym autem rajdowym. I było, czego dowiodło już w trakcie swojego debiutu na Rajdowych Mistrzostwach Świata – pierwszy odcinek ukończyło na pozycji lidera z przewagą ponad 6 minut! Oczywiście wszystko za sprawą zastosowanego w nim po raz pierwszy napędu na 4 koła. 
Model ten stał się z czasem samochodem seryjnym, który zapoczątkował modę na napęd 4x4 w autach osobowych.


Toyota RAV4

W roku 1994 na drogach pojawiły się pierwsze egzemplarze Toyoty RAV4 – auta, które można uznać za pierwszą kompaktową „terenówkę”. W praktyce, jest to model, który zapoczątkował lawinowy wzrost zainteresowania SUV-ami miejskimi. 
Warto jednak podkreślić, że najnowsze wcielenia RAV4 to już droższe SUV-y klasy średniej.


Subaru Outback

W 1995 roku pojawił się założyciel rodziny uterenowionych kombi – Subaru Outback, który zbudowano na bazie modelu Legacy. To właściwie pierwsze auto, które nadawało się zarówno do codziennej jazdy czy na dłuższe rodzinne wyjazdy, jak i wyprawy w cięższy teren. Obszerny bagażnik i napęd na cztery koła jeszcze 20 lat temu robiły naprawdę spore wrażenie, podobnie jak sama uniwersalność Outbacka.
Pod względem technicznym omawiany model nie odznacza się niczym szczególnym, ale przodownika tak popularnego segmentu samochodów musieliśmy umieścić w naszym zestawieniu. 


Toyota Prius

Auto przełomowe, bo pierwsze spośród tych produkowanych na masową skalę, w którym zastosowano napęd hybrydowy. Co istotne, pierwszą generację tego modelu wprowadzono na rynek już w 1995 roku, a więc jeszcze zanim świadomość ekologiczna na dobre zaczęła kształtować trendy motoryzacyjne. Swoją drogą, stąd też wzięła się nazwa Prius – w języku łacińskim słowo to oznacza „wcześniejszy”.
Do tej pory sprzedano łącznie ponad 4,5 mln egzemplarzy Toyoty Prius. Od 2015 roku produkowana jest już czwarta generacja tego auta.


Renault Laguna II

Drugie wcielenie Renault Laguny zamieszczamy w zestawieniu ze względu na fakt, że jest to pierwszy samochód w historii, który uzyskał 5 gwiazdek (maksimum) w prestiżowych testach zderzeniowych organizacji euroNCAP. Dziś, taki wynik jest standardem wśród solidnych samochodów osobowych.
Warto wspomnieć, że w przeszłości konstrukcja testu euroNCAP przewidywała możliwość zdobycia maksymalnie 4 gwiazdek – w 1997 r., jako pierwsze, całą pulę zgarnęło Volvo S40. Co ciekawe,  jeszcze w tym samym roku rozpoczął się rozwój samego stowarzyszenia organizującego testy bezpieczeństwa, które uległo znacznemu przeobrażeniu. Z czasem zaczęły do niego dołączać nie tylko kolejne organizacje motoryzacyjne, ale i rządy państw europejskich. W międzyczasie modyfikacjom poddano formułę przeprowadzanych testów, a także wprowadzono pięciostopniową skalę ocen.


Mercedes CLS

To model, który zapoczątkował istnienie całkowicie nowego segmentu samochodów – czterodrzwiowych limuzyn stylizowanych na coupe. Ponieważ auto szybko zdobyło uznanie bogatszych odbiorców, najwięksi rywale Mercedesa - BMW i Audi - niemal natychmiast przystąpili do prac nad własnymi pojazdami tej klasy.
Dziś, modele zaliczane do tej klasy cieszą się ogromnym zainteresowaniem klientów droższych marek. Oczywiście, wszystko za sprawą niepowtarzalnego połączenia elegancji i komfortu ze sportowym zacięciem oraz imponującymi osiągami.


Tesla Roadster

Tesla Motors już od kilku dobrych lat rewolucjonizuje branżę motoryzacyjną. Choć właściwie każdy model samochodu elektrycznego tego producenta można uznać pod jakimś względem za przełomowy, to jednak tym, który wniósł jak do tej pory najwięcej, jest Tesla Roadster.Opisywany model to bowiem pierwsze auto elektryczne o sensownych osiągach i długim zasięgu na jednym ładowaniu – aż 354 km, podczas gdy wcześniejsze “elektryki” wyciągały maksymalnie 100-200 km. Do tego dochodzi przyspieszenie do „setki” w czasie krótszym niż 4 sekundy i prędkość maksymalna wynosząca 210 km/h. 10 lat temu robiło to ogromne wrażenie. Nic więc dziwnego, że od tego momentu przedsiębiorstwo Elona Muska weszło w fazę dynamicznego rozkwitu, podobnie jak cała motoryzacja elektryczna.

Nasze zestawienie przełomowych modeli siłą rzeczy musi być nieco subiektywna – dajcie zatem znać w komentarzach, jakie auta znalazłaby się na waszych listach.

Autorem artykułu jest Darek Koza
Zamiast za kierownicą, zaczął popisywać się przed klawiaturą. Obrał drogę jako redaktor bloga Automator.pl, gdyż potrafi się bezpiecznie wykręcić nawet z najbardziej śliskiego tematu bez żadnej szkody dla siebie, czy innych użytkowników. Czasu za kółkiem nigdy nie uważa za stracony, niezależnie gdzie by dojechał.

8 komentarzy:

  1. Sam kiedyś miałem Toyotę RAV4 i jest świetnym autem. Jak je kupowałem to na początku w ogóle nie rozważałem toyoty, bo przekraczała mój budżet. Zaczytałem się trochę w marce i modelu i szybko zmieniłem zdanie. Dostałem szybką pożyczkę z https://taktofinanse.pl/Internetowa-pozyczka-gotowkowa-juz-od-18-lat-Sprawdz-kalkulator-online na kupno RAV4 i ewentualne naprawy. Tym autem jeździłem najdłużej ze wszystkich jaki posiadałem bo prawie 8 lat. Świetny i niezawodny model

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały artykuł , jednak nie ze wszystkim sie zgadzam . Mam bardzo interesującą stronę dla Wszystkich posiadaczy samochodów. Polecam Wam https://kioskpolis.pl/jak-znalezc-najtansze-ubezpieczenie-oc/ - gdzie dowiecie sie jakie ubezpieczenie OC wybrać .

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  6. na dobrą sprawę jest bardzo dużo różnych modeli samochodów, które nadal się mogą podobać. Ja również jestem zdania, ze warto wiedzieć o tym kiedy można ub nie można mieniać ubezpieczyciela. Świetnie to zostało opisane w https://kioskpolis.pl/zmiana-ubezpieczyciela-oc-kiedy-nie-mozesz-tego-zrobic/ i jestem zdania, że warto przeczytać ten artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli zdecydujecie się na zakup samochodu lub busa to dobrym rozwiązaniem może być także zabudowa busa: https://www.ddzabudowy.pl/oferta/ . Czy słyszeliście o takiej możliwości?

    OdpowiedzUsuń